Ложь салафитских ученых

Может быть самым любимым шиитским хадисом является предание, что "Тот, кто умер, не зная имама своего времени , подобен тому, кто жил в эпоху невежества и умер, не зная ислама".

Шиитский клерик Факих Имани привел этот хадис в своей книге "Букет" . Вот скан с одного шиитского сайта.

Нет хадиса с подобным текстом ни в "Сахихах", ни в "Муснаде". Нет ему основы как сказал шейх Албани.

 ибн аббас рассказывае .что расулюллах сказал:Тот, кто умер, не зная имама своего времени , подобен тому, кто жил в эпоху невежества и умер, не зная ислама"(сахих муслим -4790).
также многих из суннитских учёных :

ـ 1«مسند» ابوداود سليمان بن داود طيالسي در گذشته (204) از عبد الله بن عمر بلفظ: «من مات بغير امام مات ميتة جاهلية، و من نزع يداً من طاعة جاء يوم القيامة لاحجة له» کنزالعمال.


2 ـ «مصنف» يا «جامع کبير در حديث» حافظ عبد الرزاق بن همام صغاني يمني (211) چاپ مجلس علمي پاکستان، ج 11 ص 330 بشماره 19005 بلفظ: «من فارق الجماعة شبرافمات مات ميتة جاهلية».

3 ـ «سنن» سعيد بن منصور خراساني (227) از عامربن ربيعه صحابي بلفظ: «من مات و ليست عليه طاعة مات ميتة جاهلية» [3] به نقل کنزالعمال.


4 ـ «مسند» حافظ ابوالحسن علي بن جعد جوهري درگذشته (230) 2/850 شماره 2375 چاپ کويت، از عبد الله بن عامر از پدرش عامربن ربيعه، بلفظ: «من مات وليست عليه طاعة مات ميتة جاهلية، و من خلعها بعد عقدها اياها لقي الله ولا حجة له.».

5 ـ «طبقات الکبري» محمدبن سعد کاتب واقدي درگذشته (230) ج 5 ص 107 چاپ ليدن و ص 144 چاپ بيروت، ذيل شرح حال عبد الله بن مطيع بلفظ: «من مات و لابيعة عليه مات ميتة جاهلية» به روايت از عبد الله بن عمر. نيز مراجعه شود به کنز العمال 1 / 103 شماره 463.


6 ـ «مصنّف» حافظ ابن أبي شيبه، أبوبکر عبد الله بن محمد، درگذشته (234) ج 15 ص 24 شماره 19005 بلفظ: «من فارق الجماعة شبراً فمات مات ميتة جاهلية».
وص 38 شماره 19047 از عبد الله بن عامر: «من مات ولا طاعة عليه مات ميتة جاهلية، ومن خلعها بعد عقده اياها فلاحجة له» و نيز بلفظ: «من مات و ليست عليه طاعة، مات ميتة جاهلية»
وص 52 شماره 19090 بلفظ: «من ترک الطاعة و فارق الجماعة فمات، فميتتة جاهلية، ومن خرج تحت راية عمية يغضب لعصبية او ينصرعصبة او يدعوا الي عصبة، فقتل فقتلته جاهلية».
نيزمراجعه شود به کنز العمال (6/65 شماره 14861).


7 ـ «المعيار والموازنة» علامه متکلم ابوجعفر اسکافي درگذشته (240)ص24بلفظ: «من مات ولاامام له مات ميتة جاهلية» ازعبدالله بن عامر

8 ـ «نقض العثمانية» نيز از اسکافي ص 11 ـ 12 وبه نقل ابن ابي الحديد 13 / 242 بلفظ فوق.


9 ـ «مسند» احمد بن حنبل درگذشته (241) ج 2 ص 83 و 154 بلفظ: «من مات و هو مفارق للجماعة مات ميتة جاهلية» و ص 111 بلفظ: «من مات و قد نزع يده من بيعة کانت ميتته ميتة ضلال» از ابن عمر، و ص296 بلفظ: «من خرج من طاعة و فارق الجماعة مات ميتة جاهلية» از ابوهريره.
و ج 3 ص 446 بخش مسند عامر بن ربيعه بلفظ: «من مات و ليست عليه طاعة مات ميتة جاهلية» ب
وج 4 ص 96 بلفظ: «من مات بغيرامام مات ميتة جاهلية» ازمعاوية بن ابي سفيان.

10ـ «الاموال» حميد بن زنجويه در گذشته (251) ج 1 ص 81 بشماره 40 چاپ رياض از ابوهريره بلفظ: «من خرج من الطاعة او فارق الجماعة فمات، فميتتة جاهلية»
وص 82 بشماره 42 بلفظ: «من مات وليست عليه طاعة مات ميته جاهلية، و ان خلعها بعد عقدها في عنقه لقي الله و ليست له حجة» از عبدالله بن عامر بن ربيعه از پدرش وشماره 43 از ابن عمر (در حاليکه روي سخنش به ابن مطيع ـ والي مدينه از طرف عبد الله بن زبير بهنگام قتل عام مردم آن بدست بسر بن ارتاط از جانب يزيد ـ بود گفت: آمده ام آنچه از رسول خدا شنيده ام به تو خبر دهم که فرمود): «من مات علي غير طاعة مات لاحجة له ومن مات قد نزع يدا من بيعة کان علي الضلال»

وناگفته پيداست که عبد الله بن عمر با انجام اين ملاقات ميخواست از اين حديث به نفع يزيد (که مردم مدينه و از جمله بعضي از صحابه رسول الله (ص) او را از خلافت خلع کرده بودند) سوء استفاده کند، فحشره الله مع يزيد بن معاويه و جده و ابيه.


11 ـ «سنن» امام عبد الله بن عبد الرحمن تميمي سمرقندي دارمي در گذشته (255) ج 2 ص 241 بلفظ: «ليس من احد يفارق الجماعة شبرا فيموت، الا مات ميتة جاهلية» از ابن عباس.


12 ـ «صحيح» محمد بن اسماعيل بخاري درگذشته (256)ج 2 ص 13 و درچاپ ديگر مصر ج 9 ص 59 باب فتن از ابن عباس بلفظ: «من خرج من السلطان شبراً مات ميتة جاهلية» و بلفظ: «من فارق الجماعة شبراً فمات (الامات خ) ميتة جاهلية».


13 ـ نيز «تاريخ الکبري» بخاري 6 / 445 شماره 2943 از عامر بن ربيعه از پدرش بلفظ: «من مات وليست عليه طاعة مات ميتة جاهلية» و در ج 4 ص 54 شماره 1938 بلفظ: «من فارق الجماعة قيد شبر فقد فارق الاسلام».

14 ـ «صحيح» مسلم در گذشته (261) ج 6 ص 21 ـ 22 شماره 1489 بلفظ: «من مات وليس في عنقه بيعة مات ميتة جاهلية» از عبد اللّه بن عمر و بلفظ: «من خرج من الطاعة و فارق الجماعة، فمات، مات ميتة جاهلية» ونيز «من فارق الجماعة شبرا فمات فميتته جاهلية».


ودر ج 8 ص 107 بلفظ: «من لم يعرف امام زمانه فمات ميتة جاهلية» (ملحقات الاحقاق 13 / 85)

15 ـ «العلل الوارده في الاحاديث» ابوالحسن علي بن عمر بن احمد بن مهدي بغدادي دارقطني شافعي (305 / 306) ج 7 ص 63 بلفظ: «من مات لغير امام مات ميتة جاهلية» به سه سند از معاويه و دو سند از ابوهريره.


16 ـ «زوائد» احمد بن عمر بزار در گذشته (320) ج 1 ص 144 و ج 2 ص 143 بلفظ: «من مات و ليس عليه امام فميتته ميتة جاهلية، و من مات تحت راية عصبية، فقتلته قتلة جاهلية».



17 ـ «الکني والاسماء» حافظ دولابي درگذشته (320) ج2 ص3 چاپ دائرة المعارف حيدرآباد دکن بلفظ: «من مات و ليس عليه امام جامع فقد مات ميتة جاهلية، و من خرج من الجماعة فقد خلع ربقة الاسلام من عنقه» از ابن عمر.


18 ـ «عقد الفريد» ابوعمر، احمد بن محمدبن عبدربه اندلسي درگذشته (327) ج 1 ص 9 سطر12 بلفظ: «من فارق الجماعة او خلع يدامن طاعة، مات ميتة جاهلية».



19 ـ «صحيح ابن حبان»، ابوحاتم محمد بن حبان تميمي، بستي شافعي درگذشته (354) به شرح «احسان بترتيب صحيح ابن حبان» شماره 44 بلفظ: «من مات وليس له امام مات ميتة جاهلية».


20 ـ «کتاب المجروحين» نيز از ابوحاتم ج1 ص 280 بلفظ: «من فارق جماعة المسلمين قيد شبر فقد خلع ربقة الاسلام من عنقه،
و من مات و ليس عليه امام فميتته ميتة جاهلية،
و من مات تحت راية عمية يدعوا الي عصبية او ينصر فقتله جاهلية» به روايت ازابن عباس

21 ـ «معجم الکبير» حافظ ابوالقاسم طبراني درگذشته (360) ج 10 ص 350 حديث 10687 (شماره مسلسل) بلفظ: «من فارق جماعة المسلمين قيد شبر فقد خلع ربقة الاسلام من عنقه و من مات وليس عليه امام فميتته جاهلية ومن مات تحت رأية عميه يدعوا الي عصبية او ينصر عصبية فقتله جاهلية» به روايت از ابن عباس.

وج 19 ص 388 شماره 910 چاپ بغداد بلفظ: «من مات بغير امام مات ميتة جاهلية» به روايت معاويه، و به لفظ «من مات وليست عليه طاعة مات ميتة جاهلية» از عامر بن ربيعه (نيز رجوع شود به کنزالعمال ج6 ص 65 شماره 14861).


22 ـ «معجم اوسط» نيزازطبراني ج 1 ص 175 شماره 227 بلفظ: «من مات و لابيعة عليه مات ميتة جاهلية» وباديگرالفاظ مختلف ذيل کتاب «مجمع الزوائد» بيايد.


23 ـ «الکامل في ضعفاء الرجال» ابواحمد عبد الله بن محمد، معروف به ابن عدي جرجاني در گذشته (365) ج 5 ص 1869 بلفظ: «من مات وليس عليه طاعة، مات ميتة جاهلية» به روايت عامربن ربيعه.

24 ـ «مستدرک الصحيحين» حاکم نيشابوري در گذشته (405) ج 1 ص 77 و 117 ازابن عمر بلفظ: «من مات وليس عليه امام جماعة فان موتته موتة جاهلية».

25 ـ «المغني» قاضي القضاة معتزلي، عبد الجبار بن احمد همداني اسدآبادي درگذشته (415) جزء متمم عشرين ج 1 ص 116 بلفظ: «من مات و لم يعرف امام زمانه مات ميتة جاهلية».

26 ـ «نديم الفريد» علامه محقق ابوعلي، احمد بن محمد بن يعقوب مسکويه ـ که اصلش ازري و مقيم ودرگذشته اصفهان بسال (421) بوده است بلفظ: «من مات ليلة وليس في عنقه بيعة امام فقد مات ميتة جاهلية». [4] .

27 ـ«حلية الاولياء» حافظ ابونعيم اصفهاني درگذشته (430) ج 3 ص 224 بلفظ: «من مات بغير امام فقد مات ميتة جاهلية ومن نزع يده من طاعة (يدا من طاعة الله) جاء يوم القيامة لاحجة له» به روايت از طيالسي.

واضافه کرده است: اين حديث ثابت و مسلّم بوده، مسلم درحديث خود آنرا از زيد روايت نموده وگفته است: تابعين و اعلام آنرا از زيد نقل کرده اند.
سپس هشت نفرازتابعين رانام برده که اين حديث راروايت نموده اند.

28 ـ «المنتقي في الاخبار» مکي بن ابيطالب حموش بن محمد بن مختار اندلسي درگذشته (437) به شرحي که در «نيل الاوطار في شرح منتقي الاخبار» تحت شماره 66 بيايد

29 ـ «سنن بيهقي» درگذشته (458) ج 8 ص 156 ـ 157 بلفظ: «من مات وليس في عنقه بيعة، مات ميتة جاهلية»

و بلفظ: «من خرج من الطاعة وفارق الجماعة، فمات ميتة جاهلية» و نقل از بخاري ومسلم.


30 ـ «شعب الايمان» نيزازبيهقي، به شرح مختصرآن که تحت شماره 45 بيايد.

31 ـ «المتفق و المفترق» ابوبکر احمد بن علي خطيب بغدادي درگذشته (463) بلفظ: «من نزع يدا من طاعة الله و فارق الجماعة ثم مات، مات ميتة جاهلية، ومن خلعها بعد عهدها لقي الله ولا حجة له» از ابن عمر (کنزالعمال 6/66 شماره 14865)


32 ـ «جمع بين صحيحين ـ بخاري ومسلم ـ» محمد بن فتوح حميدي درگذشته (488) بلفظ: «من مات و لم يعرف امام زمانه مات ميتة جاهلية»

(به نقل احقاق الحق قاضي نورالله شوشتري در اوائل بحث امامت، نيز آيت الله مرعشي در پاورقي احقاق ج 2 ص 306 بواسطه کنزالعمال (1/186 چاپ حيدر آباد) آنرانقل نموده، اما روايت با کمي اختلاف در عبارت بدون نام حميدي ذکر شده)


33 ـ «شرح المبسوط في الفقه» شمس الدين سرخسي (درگذشته 490).

34 ـ «شرح السير الکبير شيباني» نيز از سرخسي ج 1 ص 113 چاپ حيدرآباد 6ـ 1335.

نيز ج 1 ص 167 چاپ 1971 م قاهره بلفظ: «من اتاه من اميره ما يکرهه فليصبر، فانّ من خالف المسلمين قيد شبر، ثم مات، مات ميتة جاهلية»

35 ـ «ربيع الابرار» محمود بن عمر زمخشري درگذشته (538) ج 4 ص 221 باب الملک و السطان بلفظ: «من مات و ليس في عنقه لامام المسلمين بيعة فميتته ميتة جاهلية»

36 ـ «ملل و نحل» محمد بن عبد الکريم شهرستاني شافعي درگذشته (548) ج 1 چاپ قاهره ص 172 ذيل «الاسماعيليه» بلفظ: «ان من مات و لم يعرف امام زمانه، مات ميتة جاهلية» ونيز: «من مات و لم يکن في عنقه بيعة امام، مات ميتة جاهلية»

37 ـ «مصباح المضيئ في خلافة المستضيئ» ابوالفرج، عبد الرحمن بن علي بن محمد الجوزي در گذشته (597) ج 1 ص 140 ـ 147 چاپ اوقاف عراق بسال 1397 شامل احاديث کليات خلافت از جمله حديث: «من فارق الجماعة شبرًا فمات، فميتته جاهلية».

38 ـ «جامع الاصول» ابن اثير جزري درگذشته (606) ج 4 ص 456 بلفظ: «من خرج من السلطان شبراً مات ميتة جاهلية» از ابن عباس از طريق بخاري و مسلم


وبلفظ: «من خرج من الطاعة و فارق الجماعة فمات، مات ميتة جاهلية، و من قتل تحت راية عمية يغضب لعصبية او يدعوا الي عصبية فقتل، فقتلته جاهلية» به روايت از ابوهريره، از طريق مسلم ونسائي.

39 ـ «مسائل الخمسون» محمد بن فخر رازي در گذشته (606) مسئله 47 ص 384 چاپ ـ ضميمه مجموعه رسائل ـ مصر مطبعه علمي کردستان سال 1328 بلفظ: «من مات و لم يعرف امام زمانه فليمت ان شاء يهوديا و ان شاء نصرانيا» (کتاب «پيرامون معرفت امام» از علامه فقيه صافي گلپايگاني ص 8)

40 ـ «المغني في شرح الخرقي» ابن قدامه، عبدالله بن احمد مقدسي جماعيلي دمشقي حنبلي درگذشته (620) ج 10 ص 46 چاپ بيروت، تحت عنوان «قتال اهل البغي» به روايت انس وبلفظ: «من خرج من الطاعة و فارق الجماعة فمات، فميتته جاهلية»

41 ـ «فتح العزيز علي کتاب الوجيز» ابوالقاسم، عبدالکريم بن محمد قزويني رافعي درگذشته (623) به تفصيلي که در تلخيص الحبير شماره 56 بيايد.


42 ـ «شرح نهج البلاغه» ابن ابي الحديد معتزلي درگذشته (656) ج 9 ص 155 بلفظ: «من مات بغير امام مات ميتة جاهلية» بااضافه جمله «واصحاب ما همه قائل به صحت ودرستي اين قضيه هستند که جز با شناخت امامان کسي به بهشت نخواهد رفت.

وج 13 ص 242 بلفظ: «من مات و لا امام له مات ميتة جاهلية» به نقل عبدالله بن عمر، واضافه ميکند: وي شبانه به در خانه حجاج (ابن يوسف ثقفي) رفت تابرخلافت عبدالملک مروان باوي که ازطرف اوحاکم عراق بود، بيعت کند، به اين دليل که پيامبر فرموده: «من مات و لا امام له مات ميتة جاهلية» ولي روش تحقيرآميز و ذلت آور حجاج نسبت به عبدالله بن عمر آنچنان بود که بجاي دست پاي خود را از رختخواب بسوي او دراز کرد و گفت: (جهت بيعت) دست خود را به پاي من متصل کن. واينچنين بجاي مراسم بيعت گيري با ابن عمر برخورد مسخره آميز نمود.


43 ـ«شرح صحيح مسلم» حافظ نووي درگذشته (676) ج 12 ص 240

44 ـ «رياض الصالحين» نيز از نووي ج 1 ص 437 شماره 662 و در چاپ دمشق ص 284 ـ285 شماره 663 بلفظ: «من خلع يدًا من طاعة لقي اللّه يوم القيامة ولا حجة له، و من مات و ليس في عنقه بيعة، مات ميتة جاهلية» رواه مسلم.
وفي روايه له: «من مات وهومفارق للجماعة فانّه يموت ميتة جاهلية»
وبه شماره 670 بدين عبارت آمده: «من کره من اميره شيئا فليصبر، فانّه من خرج من السطان شبرا مات ميتة جاهلية» متفق عليه.


45 ـ «مختصرشعب الايمان ـ بيهقي ـ» از ابوجعفر عمر قزويني درگذشته (699) ص 106 چاپ مصر بلفظ: «من خرج من الطاعة و فارق الجماعة ثم مات، مات ميتة جاهلية» به روايت از ابوهريره ونقل از مسلم.


46 ـ «الاحسان بترتيب صحيح ابن حبان» امير علاء الدين، علي بن بلبان فارسي حنفي درگذشته (739) ج 7 ص 49 چاپ بيروت، بلفظ: «من مات وليس له امام مات ميتة جاهلية» از طريق ابويعلي به روايت از معاويه.

47 ـ «تلخيص المستدرک» حافظ ذهبي درگذشته (748) ج 1 ص 77 و 117 نقل واقرار به عين آنچه از مستدرک حاکم گذشت نموده.




Комментариев нет:

Отправить комментарий